Forårsudstillingen 2020

Den 7. & 8. marts 2020

Den 7. & 8. marts 2020 afholdt Fjends Kunstforening i Stoholm Fritids- og Kulturcenter for 39. gang Forårsudstillingen.

På den åbne censurerede udstilling præsenterede 136 kunstnere fra det hele af landet i alt 691 værker. Det største antal udstillere og værker i Forårsudstillingens historie.

Årets udstilling var som altid både spændende og varieret. Idéen med Forårsudstillingen er at give kunstnere på alle niveauer en mulighed for at vise deres værker frem for et bredere publikum, samt at skabe kontakter til andre med interesse for kunst. Omkring 700 personer besøgte udstillingen. Det var noget mindre end de forgående år.

Publikum på Forårsudstillingen 2020Foto: Forårsudstillingen 2020

Interessen for Forårsudstillingen var i år så stor, at der måtte oprettes en venteliste for kunstnere, som ønsker at sikre sig en plads i tilfælde af afbud eller være med på næste års udstilling. Tilstrømningen af nye medlemmer og udstillere har også været stor. Hele 77 nye medlemmer udstillede på Forårsudstillingen.

De udstillede værker bedømmes af fem uvildige censorer, der efterfølgende giver individuel råd og vejledning til de udstillere, som ønsker det.

Der bliver hvert år foretaget udskiftninger i censorkorpset for at opnå en så bred og upartisk en bedømmelse af værkerne som muligt. Dette års nye censor var Knud Steffen Nielsen (Tjele). Han debuterede på Charlottenborg og KP. Siden er det blevet til en imponerende række af udstillinger i ind- og udland. Ikke mindst i Italien (Rom, Triest, Genova, Apuglien ect.). Han har lavet udsmykninger og illustrationer, udgivet digte, holdt foredrag og undervist på mange områder indenfor det kunstneriske felt. Knud Steffen Nielsens værker er repræsenteret på blandt andet Frederiksborg slot, Nationalgalleriet for portrætkunst, Skive Museum og på Sicilien på Sperlingha Museo Contemporaneo.

Årets gengangere var Pia Viborg (Skive), Kurt Kyed (Helstrup), Bo Gorzelak Pedersen (Randers) og Ruth Kudsk Jørgensen (Viborg). Censorerne gør et stort og frivilligt arbejde med censureringen. Det er vi meget taknemmelige for i foreningen.

Bo Gorzelak holder åbningstalen ved Fjends Kunstforenings Forårsudstilling 2020Foto: Bo Gorzelak Pedersen holder åbningstalen 2020

Traditionen tro, havde vi også i år inviteret en person med tilknytning til kunsten og Forårsudstillingen til at komme sige et par ord og erklære årets udstilling åben for publikum. I år kunne vi glæde os over, at Bo Gorzelak Pedersen udover at have været censor i flere omgange havde indvilget i at holde årets åbningstale. Bo Gorzelak Pedersen er selv udøvende kunstmaler, kunstkritiker, forfatter og meget andet.

Jonna Jepsen, der driver Kornblomsten i Stoholm, er en fremragende dekoratør. Endnu engang havde hun indvilget i at ”beplante” årets udstilling med en af hendes dekorationer. Hendes bidrag er ofte inspireret af det, der foregår i verden omkring os. Selv om Jonna ikke deltager som udstiller, har censorerne flere gange valgt at give hendes udsmykning et anerkendende et blåt mærke.

Udsmykning på Fjends Kunstforenings Forårsudstilling 2020. Udført af Jonna Jepsen, der driver Kornblomsten i Stoholm.

Foto: Jonna Jepsens bidrag til Forårsudstillingen 2020.

Som et ekstra krydderi til udstillingen underholdt organist og leder af Stoholm kirkes kor, Rita Rozko og Susanne Klausen søndag eftermiddag med lettere klassiske musikstykker for klaver og fløjte. Susanne Klausen er kandidat i fløjte fra Vestjysk Musikonservatorium. De spiller begge i "Trio Amore" og Susanne spiller desuden i "De tre fløjter".

Lederen af Stoholm kirkes kor, Rita Rozko og Susanne Klausen underholder søndag eftermiddag med lettere klassiske musikstykker for klaver og fløjte.Foto: Susanne Klausen (th) og Rita Rozko (tv) spiller ved Forårsudstillingen 2020.

Forårsudstillingen 2020 var en stor og god oplevelse for os, der sidder med bestyrelsesarbejdet. Tak til alle jer medlemmer for hjælpsomheden og de mange positive tilkendegivelser I gav os med på vejen. Tak til jer udstillere for lån af jeres skønne værker. Ingen bestyrelse er bedre end den opbakning medlemmerne kommer med. Det er det brændstof, som driver værket. Hjælpsomhed og engagement er det, der år efter år gør Forårsudstillingen til noget helt særligt.

Forårsudstillingen - konceptet