Fjends

Fjends Kunstforenings historie

Ulrik Wilbek holder åbningstalen ved Forårsudstillingen 2018

Ulrik Wilbek holder åbningstalen. Forårsudstillingen 2018

Fjends Kunstforening blev stiftet i 1980 af Jørgen Sørensen, Sjørup. I en annonce i Fjends Herreds folkeblad efterlyste han folk med interesse for kunst og musik til at danne en forening.

Foreningen blev grundlagt på Stoholm Kro med bestyrelse og vedtægter den 10. november 1980. Foreningens navn blev Fjends Kunst- og Musikforening. Foreningens mål var primært at fremme interessen for kunst og musik.

I marts 1981 blev den første ”Amatørkunstnernes Forårsudstilling” afholdt på Mønsted skole.
Allerede dengang var konceptet en censurering, hvor censorerne var villige til at give hver enkelt udstiller vejledning og bedømmelse af de udstillede værker.

Forårsudstillingen var tænkt som amatørkunstnernes mulighed for en gang om året at kunne vise deres værker frem for et bredere publikum og møde andre kunstinteresserede, som de kunne udveksle erfaringer med.

Fra 1988 til 2007, hvor Lotte Bø takkede af efter 21år som formand, blev der afholdt Amatørkunstnernes Forårsudstilling på Stoholm skole.

Gennem alle årene er antallet af udstillere vokset og i de sidste år på Stoholm skole blev der indført lodtrækning om pladserne. I 2009 blev udstillingen derfor flyttet til Stoholm Fritids- og Kulturcenter.

I 2020 udstillede 136 udstillere fra hele landet 691 værker på Forårsudstillingen. Den store tilstrømning af udstillere og værker betød, at en hel del kunstnere slet ikke kom med på udstillingen på grund af mangel på udstillingspladser.

Undervejs har foreningen skiftet navn til Fjends Kunstforening og den årlige udstilling kaldes efter 2019 af praktiske grunde ganske enkelt for Forårsudstillingen. Udstillingen er åben for alle og en oplagt mulighed for førstegangs udstillere og ikke mindst amatørkunstnere.

Censureringen på udstillingen, hvor fem censorer tildeler ”blå mærker” til de værker, som efter deres mening hører til udstillingens bedre, tiltrækker kunstnere fra hele landet samt enkelte fra udlandet. I forbindelse med udstillingen kan de udstillende kunstnere få råd og vejledning individuelt hos censorerne efter censureringen. Publikum er velkommen til at lytte med.

Fjends Kunstforening har altid klaret sig uden nogen former for offentlige tilskud.

Medlemskab

Vedtægter

Billedet viser et værk på Amatørkunstnernes Forårsudstilling 2011 udført af René Henriksen, Laanum

Amatørkunstnernes Forårsudstilling 2011

Gratis micro annoncering!

Vi linker tilbage til alle medlemmer af Fjends Kunstforening, som laver et link fra deres hjemmeside her til www.fjendskunstforening.dk

Blog med link til medlemmernes hjemmesider

Linkene vises også som det kan ses herunder (skifter ved sideskift).

Man skal være medlem af Fjends Kunstforening for at kunne udstille på Forårsudstillingen! Et års medlemskab koster 250kr. inklusive to års gratis annoncering.

Da kontingentindbetaling i resten af 2022 gælder for medlemskab i hele 2023, giver det nogle ekstra måneders gratis annoncering at betale kontingentet allerede her i sensommeren.

I forbindelse med Forårsudstillingen 2023 kan interesserede anvende søgefunktionen her på kunstforeningens hjemmeside og dermed komme ind på udstillernes egne hjemmesider.

Link til medlemmernes hjemmesider

Link til andre kunstforeningers hjemmesider